Zarządzanie kolorem w druku, czy to ważne i na co ma wpływ?
Czym są profile ICC i dlaczego trzeba je stosować? Co może się wydarzyć jeśli nie zastosujemy odpowiednich ustawień koloru w drukarce wielkoformatowej?
Powszechnie wiadomo, że w procesie druku nośnik jest bardzo ważny, ale to drukarka odgrywa główną rolę i należy wziąć pod uwagę jej cechy. Może drukarnia drukuje w CMYK, ale oczekuje gradientów jakości CMYK lc lm? Niektóre drukarki mają dodatkowe kolory, atramenty i inne rozwiązania, które pomagają użytkownikowi osiągnąć cele w zakresie dopasowania kolorów. Drukarka jest podłączona do głównego komputera, który wykorzystuje oprogramowanie do przetwarzania obrazu rastrowego (RIP) i zarządza operacjami podczas druku. Aby zapewnić właściwie wydobycie kolorów, RIP wykorzystuje profil ICC. Profil ten jest kluczowym punktem wyjścia, ale wydajność drukarki też ma ogromne znaczenie. Media do druku dostępne są w szerokiej gamie folii winylowych i innych podłoży, takich jak np. tekstylia. Folie winylowe tworzone są z różnymi poziomami połysku, zakresem grubości, elastycznością, kryciem i kolorem, w zależności od zastosowania. Również kleje różnią się od siebie w zależności od tego, jak długo i do czego muszą przylegać.
CZYM JEST PROFIL ICC?
Aby poradzić sobie ze zmiennością nośników i drukarek w rozwijającym się wówczas przemyśle druku cyfrowego, ośmiu dostawców założyło w 1993 r., International Color Consortium (ICC). Ich wysiłki doprowadziły do ustandaryzowania koloru, aby między urządzeniami drukującymi był on niezmienny. Profile ICC są częścią każdego oprogramowania RIP (więcej o RIP). Profil ICC używany w systemie zarządzania kolorami RIP to środek, za pomocą którego drukarka może optymalizować wydruki oraz dopasowanie kolorów. Na jakość i spójność koloru mogą mieć też wpływ inne czynniki: rozdzielczość, nasycenie atramentem, ustawienia temperatury, profile wejścia i wyjścia wraz z rodzajem atramentu i producentem; to tylko niektóre ze zmiennych. Dlatego dane te są niezbędne do opracowaniu profilu kolorystycznego dla konkretnego nośnika. Podsumowując, profile ICC są bardzo charakterystyczne dla kombinacji zmiennych wymienionych powyżej, a każda zmiana jednej z nich może spowodować przesunięcie koloru na wydruku.
PRZESYCENIE TUSZU
Jeśli profil ICC jest źle dobrany do drukarki i folii, wpłynie to na jakość i spójność kolorów. Przy niewłaściwej kontroli koloru może wystąpić przesycenie tuszu. Przesycenie atramentu na nośniku powoduje duże problemy. Przede wszystkim grafika będzie wyglądać na zalaną, tonacja będzie zbyt ciemna, kolory będą matowe a obraz straci ostrość. Po drugie, tusz prawdopodobnie nie wyschnie prawidłowo, ponieważ oprogramowanie RIP nie będzie miało odpowiednich instrukcji suszenia dla takiej ilości tuszu. Jeśli wydruki są zawijane lub układane w stosy, w najlepszym przypadku na wydruku pozostaną błyszczące cętki, a w najgorszym – farba będzie się rozmazywać.
Nawet jeśli atrament wydaje się być suchy, w warstwie farby mogą pozostawać rozpuszczalniki próbujące się odgazować, co spowoduje zawijanie i rozwarstwianie krawędzi. Badania wykazały, że zatrzymane rozpuszczalniki atramentu mogą wpływać zarówno na podłoża winylowe, jak i na klej, doprowadzając do uszkodzenia naklejki. Folia winylowa może się przez to rozmiękczyć aż do granic jej rozciągania, co utrudni prawidłowe cięcie i aplikację, a klej straci lepkość i przyczepność. Ten potencjalny problem może wpłynąć na efekt instalacji folii i dopasowania jej do krzywizny lub przetłoczenia. Ponieważ struktura kleju została już zniszczona na skutek przesycenia (nieprawidłowego profilu), może to i najprawdopodobniej doprowadzi do zawijania, kurczenia się na krawędziach i ostatecznie do rozwarstwienia nośnika.
SUSZENIE I ODGAZOWYWANIE
W drukarniach za wiele problemów obwinia się klej, ale często główną przyczyną jest właśnie przesycenie atramentu, które prowadzi bezpośrednio do niewłaściwego wysychania atramentu. Jest to spowodowane wyborem niewłaściwego profilu ICC dla folii. Gdy zadrukowana grafika pokrywana jest laminatem ochronnym, klej stosowany w laminacie ma bezpośredni kontakt z drukowaną farbą. Jeśli farba jest przesycona i / lub nie jest prawidłowo wysuszona, zatrzymane rozpuszczalniki mają taki sam wpływ na klej laminatu, jak na klej nośnika grafiki. Efekt jest taki, że klej zmiękcza się i traci przyczepność do grafiki. W skrajnych przypadkach rozpuszczalniki zatrzymane w tuszu mogą tworzyć pęcherzyki gazu w pomiędzy grafiką a laminatem, zwłaszcza gdy są wystawione na działanie promieni słonecznych. Łagodniejsze przypadki to lekkie zamglenie, powodujące zniekształcenie obrazu graficznego.
W obu przypadkach klej może ostatecznie stracić przyczepność i dojdzie do rozwarstwienia folii i laminatu. Główna przyczyna tego stanu rzeczy jest taka sama: niekompatybilny profil ICC, a nie system klejący laminatu, chociaż to tam pojawiają się problemy.
API.PL oraz producenci, z którymi współpracujemy na bieżąco uaktualniają profile kolorystyczne aby dopasowywać się do zmian i zapewnić bezproblemową pracę na naszych mediach.